Grävlingar, Goa Gubbar och lite annat.

Då var man tillbaka på banan igen efter att ha befunnit sig ute på obyggden en hel helg, långt bortom mobiltäckning, snabbmatsställen och ära och redlighet. Men var gör man inte för sin lilla skärpehamster ;)
Men det var helt klart värt resan. På schemat stod det anlagsprov och sprängarprov, både fredag och lördag.
Kom ner i god tid på fredagen kan man säga, hade fått för mig att provet började vid fyra på eftermiddagen så åkte från Eksjö vid halv ett tiden. Eftersom jag hade ett hus på hjul efter så tog det lite längre tid än vanligt. Men visst är det härligt med husvagn? Nästan så man funderar på en själv, plats 272 på inköpslistan med nödvändiga prylar. En Polar 530... ;)
Iallafall så gick resan bra med, inga havererade insprutningspumpar, inte ens en lampa som gick sönder så det blir till och med godkänt för den gammle Opeln i helgen ;)
Iallafall tillbaka till spåret, provet började vid sex. Startade med inmätning och tandkontroll vilket gick bra 37cm i manken och lite till runt bröstet. Tyvärr saknas en m3a men det visste jag redan, men men den kanske kommer om ett tag. Han är ju bara 13 månader den gode Jäger.
Efter det kom skottfasthet, behöver knappt nämna att det gick bra. jag menar vem har hört talas om en Tysk som är skotträdd? ;)
En fyra på vattendelen blev det med, han går i spontant ibland men slängde i en sten för säkerhetsskull. Han får ändå inte stå och tveka vid kanten så.
Under fredagen så var det 13 startanade hundar så det tog en stund under själva grytdelen, fast även den gick bra.
Jäger jobbade på bra tycker jag, bra rörlighet och bra skall. Tyvärr fick han bara 3,5 i skärpa men så är det, inget att bråka om för det var motiverat. Ligger en liten bit ifrån gallret så så är det :)



Efter sedvanlig segeröl och lite ljug under kvällen så var det dags att gå och lägga sig i vagnen i vilken jag sedemera vaknade i klockan två med svårt att andas, är det min gammla Allergi som är påväg tillbaka tro? Jäkligt obehaglig känsla i vart fall. Puckad som jag var hade jag ju inte slängt med mig varken Clarityn eller Bricanyl så jag fick snällt sitta ute i friska luften en stund och titta på stjärnorna medans jag undrade om det är så här det känns att andas genom ett sugrör...
Det första jag gjorde på morgonen sen var att åka in till meteropolen Åseda för att köpa mig en ask allergi tabletter, någon nytta gör det ju alltid :)

Sen var det lite lydnadsträning på förmiddagen med Smålands hundägarskola, de körde även en introduktionskurs för de övriga som var på grythelgen och då passade jag på att låna en annan hund att gå med, alltid kul att jobba med hundar, nu var det ju en syster till min så kanske inte var så stor skillnad ;)



Det var en hel del folk :)

Sagt och gjort, det gäller ju att smida medans järnet är varmt så jag gick samma prov på lördagen igen. Hunden  hade inte växt något under natten och han var lika badvillig så det var inga dimmor på lördagen heller. Tror han var lite trött under grytdelen för tyckte inte han hade lika mycket go under tassarna som på fredagen, men det är ju inte så konstigt? ;)
Blev i varjefall ett godkänt prov där med.
Så summa summarum så blev det två godkända grytanlagsdelar och två godkända sprängare prov under helgen.
Sen är det värt att nämnas attutav 30 startande hundar under helgen så var det ett underkänt prov, hyffsad nivå?
En mycket trevlig helg med goa människor och trevliga hundar iallafall :)

Sen så har vi ju söndagen med...
När jag kommit hem från Åseda så skulle jag ju ut och plocka svamp... och tror du inte hunden sliter sig och hoppar igenom pejlen som bara råkade ligga i bilen när vi ska gå ut?
Iallafall det var det som hände ;)
Allvarligt så var vi ute en sväng i skogen, gick väll sisådär. Första gången jag släpper han sen han blev "stor" så hade inga högre förväntningar. Han gick mest runt mig första fem minuterna sen började han söka ut. Han var som mest ca hundra meter ifrån mig men tyvärr blev det inget upptag idag.
Så är det ibland, blir nya tag nästa helg skulle jag tro, inte det mest idealiska heller att gå ut vid fyra på eftermiddagen... Sen var han lite trött med ;)



Sluttjatat med allt vad det innebär!

Kommentarer
Postat av: johann ramsauer

GRATTIS!!! kul att det går så bra för er, snart oktober oxo. vad bra att han smiter och tar astron med sig :)

2011-08-29 @ 06:46:50
Postat av: Jonathan

tackar Johann :) Var kul faktiskt :) Haha ja fattar inte att jag hade sån tur att han hoppade genom Astron? Bilden är ju förstås tagen när jag lyckats koppla han :))

2011-09-04 @ 16:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0