Nu är det Höst!

Igår var det den stora dagen, Bockjakts premiären.
Tyvärr lyckades jag inte fälla något men var med om en otroligt spännande jakt.
Jag lyckades även lura med min syster som är en duktig fotograf vilket resulterade i att jag till och med har bildbevis på att jag sett en bock i år ;)
Platsen var hemma på gården, först hade jag tänkt att gå och sätta mig i ett torn men va fan. Tycker igentligen att vakjakt är en ganska trist jaktform så jag tänkte att jag kan väll prova på att smyga. Nån rådjursrumpa som flyger iväg får man väll alltid se iallafall ;)

Började med att smyga utmed en åkerkant bort mot skogen, klockan var ca 18,20.
Jobbade mig sakta framåt utan att se någonting. Där skogen tar vid så börjar det att bli väldigt kuperat och rådjuren gillar att vara uppe på dessa höjder här hos oss. Men innan kullarna så ligger det ett vatten/sur hål där jag stannade och testade att locka lite :)



Där väntade jag kanske en kvart innan jag smög vidare bakom buskar och snår uppe på en liten ås. Man spejar ju rätt friskt när man smyger så här och rätt som det är så fick jag syn på ett rådjur på 120-130 meter till vänster om mig, 30 meter från stället där jag varit innan. Djuret gick lugnt och betade i en slänt. Försökte se om rådjuret hade horn, det hade det men tyvärr upptäckte jag ju inte det förrens det var förrsent. Kunde inte se på det avståndet om det hade det så jag smög mig närmare, och närmare, och närmare... ;)



Väll inne på en 80 meter så kunde jag då konstatera att rådjuret hade horn, tyvärr hade det då gått upp och ställt sig lite dumt på en kulle vilket gjorde att jag inte vågade skjuta. Ligger lite sommarstugor ett par hundra meter bakom så jag väntade på att han skulle går ner lite till i slänten men tillslut gick bocken in i det täta och försvann.
Jaja man kan inte vara lyckosam jämt ;)
Bocken var iallafall en fyrataggare.





Råkade även se en fin sextaggare men det ville sig inte då heller. Jaja jag tar dom ikväll istället!

Over and Out!


Kommentarer
Postat av: Kaj :D

Helt underbart, även om man inte får skjuta:)



Själv får jag vänta :P inte så nära jaktmarkerna så det blir lite tajt mellan jobb o jakt på vardagar:P

2011-08-17 @ 23:35:49
Postat av: Jonathan

Ja bara upplevelsen är fantastiskt :) Du får ta en sväng i helgen kanske? :)

2011-08-18 @ 07:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0