Skola, jakt och annat roligt!

Hejsan!

Nu får det bli ett blogg inlägg igen efter ett tags uppehåll, eftersom vissa personer i min omgivning tycker det är kul att trakassera mig för jag gör det här ;) Ni vet ni vilka ni är :@

I alla fall så sen senast vi hördes så har jag lyckats klara av sex veckors praktik på Värne Skogstjänst, riktigt kul och framför allt läroroikt. Sen så skadade det ju inte att få kroppsarbeta lite efter ett tag i skolans tjänst :)
Men nu är man ju tillbaka i skolan igen och allt flytter på som vanligt, eller ja mer eller mindre. Östboskolan är ju kanske inte vad den har varit. Sunkiga lokaler, dålig organisation verkar det ju vara med. Men vi har ju kul iallafall och att man är ruskigt intresserad av vad dom har att lära ut gör det ju inte svårare direkt :) Men detta år är ju bara en språngbräda för att börja på Skogsmästar utbildningen så det går rätt bra ändå!
Nästa praktik har jag lyckats ordna med, blir till att bli pilot i en sådan där skogsmaskin. Blir nog riktigt bra, kalavverkat när inspectorn har släppt mig lös :D Jag menar, skogen ska ju ändå ner för eller senare så varför inte ta alltihop när man ändå är där? :)

Nu till det viktiga!
Jagat har jag ju såklart gjort med, lyckats skjuta något stackars rådjur till och med. Men stammen är helt klart inte vad den har varit på sina ställen. Men denna vinter verkar lovande så vi kan ju hoppas att den återhämtar sig lite till nästa år. På alla ställen jag har varit och jagat så har vi haft restrektioner på hondjur vilket är bra när situationen är som den är.

Älgjakten har skitit sig kapitalt i år för min del i alla fall. Sett tre djur men inget skjutbart, som vanligt med andra ord. Tror nog jag lägger ner den för i år faktiskt, tillhör definitivt inte mina favorit jakter ändå så då kan det kvitta. Bättre att jag lägger tid på att få igång min lilla svarta studsboll.
Vilket går så där, tänk er ett EKG, så är hans formkurva. Ena dagen går det ruskigt bra, dagen efter är det som man har kopplat han i skosnörerna och han hellre vill äta husse matsäck än ut och fightas med något kreatur. Suck säger jag bara, men det kommer väl så småningom. Tyvärr har jag ju inte begåvats med dygden tålamod bara...

Men när det väl funkar så går det som tåget, längsta drevtid jag har haft på ett rå är en timme lite styvt. Funderar på om det inte är en tjuvparning med en drever ibland... Men det är ju bara kul :D Bättre att vänta på att han ska sluta jaga än att han ska börja iaf!

Får väl se om jag lyckas jaga ner han nu under året så jag kan starta på drevdelen i Januari, hoppas på det men det verkar inte så lovande...

Jaja, ciao bella donna!

Kommentarer
Postat av: Kaj :D

drever?? varför?:P isf skulle han lätt kunna jaga 3-4 timmar;)

2011-12-07 @ 19:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0